کوپه شماره ٧

Sunday, January 21, 2007

افتخارات آقای معاون


دیشب ( منظورم 30دي 1385)رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در برنامه زنده نگاه یک شرکت کرده بود و از عملکرد یکساله خودش در این سازمان دفاع می کرد. البته ایشان بیشتر از همه از اقدامات خودشان در بخش گردشگری صحبت کردند و کمتر اشاره ای به اتفاقاتی که در حوزه اصلی فعالیت خود یعنی بخش میراث فرهنگی پرداختند. اما چند نکته را اشاره کردند که با توجه به صحبت هایی که رئیس جمهور امروز هنگام تحویل بودجه درباره اقدامات دولت در بخش گردشگری انجام دادند جای تامل دارد و نشان می دهد ظاهرا جناب مشائی اطلاع درستی از این حوزه ندارند و یا قصد دیگری از ارائه این اطلاعات دارند. مهمترین نکته ای که معاون محترم رئیس جمهور در صحبت های خود از افتخارات سازمان در یکسال گذشته نام بردند ثبت هشتمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی بود. یعنی ثبت بیستون در آثار جهانی که افتخارات دولت نیز در سال گذشته بوده است. این که ما توانستیم طی چند سال پیاپی پنج اثر را در فهرست یونسکو ثبت کنیم نکته قابل تاملی است. البته چنانچه بدانیم سهم ایران با بیش از هفت هراز سال تاریخ مکتوب و Nسال تاریخ غیر مکتوب و بیش از چند هزار اثر بی نظیر تاریخی از میان هفتصد و خورده ای اثر جهانی تنها هشت اثر است. تخت جمشید، معبد چغازنبیل و میدان نقش جهان در سال 1358، تخت سلیمان در سال 82 ارگ بم (فهرست آثار در خطر) و پاسارگاد در سال 83، سلطانیه زنجان در سال 84 و سرانجام بیستون در سال 85 سهم ایران از فهرست میراث جهانی است. براساس قوانین یونسکو هر اثر تاریخی نه به توصیه دولت ها بلکه براساس پرونده شناسایی که توسط کارشناسان مربوطه تهیه و از طریق دفتر یونسکو در کشورها یا مناطق یا از طریق پست به دستشان می رسد، مورد بررسی قرار گرفته و ثبت یا رد می شوند. مسئله مهم در ثبت آثار تاریخی در یونسکو این است که پرونده ها از حدود دو سال قبل گردآوری و برای بررسی به یونسکو ابلاغ می شوند. در نتیجه پرونده ای که برای ثبت در یونسکو ارائه شده است چیزی حدود دو سال پیش توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی تهیه و ارائه شده است. در آن زمانی که آقای مشائی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری بودند. نه رئیس سازمان میراث فرهنگی. در ضمن گفتن این نکته خالی از اهمیت نیست که در اثر تعلل ایران در سال گذشته و سال جاری ما در اجلاس آتی یونسکو احتمالا که نه صد در صد هیچ پرونده ای برای ثبت نداریم.
نکته دومی که آقای مشائی از افتخارات سازمان در زمان خود نام بردند برگزاری نمایشگاه امپراطوری گمشده ( جهان هخامنشی ) در موزه بریتانیا بود. باید این نکته را یادآور شد که زمانی که این نمایشگاه برگزار شد ایشان تنها چند هفته ای بود که به سمت ریاست سازمان منصوب شده بودند. نکته جالب این جاست که دولت جدید بعد از به قدرت رسیدن با توجه به سیاست های خود ارسال آثار به این نمایشگاه را موقوف کرد. با تلاش های بین المللی رئیس موزه بریتانیا و رئیس موزه ملی ایران و البته همکاران مطبوعاتی چند روز مانده به نمایشگاه افتتاح نمایشگاه اشیا از ایران خارج شد. نکته مهم این که ایشان نمی دانستند که این نمایشگاه در طول چهار ماه چیزی حدود 150 هزار نفر بازدید کننده داشت که از کسانی که از آن دیدن کرد می توان به دیدن خانواده سلطنتی انگلیس، مارگرت تاچر نخست وزیر اسبق بریتانیا، مدیر سایت گوگل نام برد.
پی نوشت: از دیشب برای نوشتن این مطلب با خودم کلنجار رفتم اما دیدم اگر ننویسیم و ننویسند وظیفه اصلی خودمان را از یاد می بریم هر چند که این مطالب را تنها تعداد کمی بخوانند.

Labels:

posted by farzane Ebrahimzade at 11:32 PM

|

<< Home