کوپه شماره ٧

Saturday, November 25, 2006

بنيانگذار كيهان هم درگذشت

امروز توي خبرهاي غير رسمي آمده بود مصطفي مصباح زاده بنيانگذار روزنامه كيهان بعد از يك دوره بيماري در خارج از كشور درگذشت. حقوقدان جوانی که در اروپا تحصيل کرده و در سال 1322 و تازه به ايران برگشته و در فکر تأسيس روزنامه تازه ای بود که کار اطلاع رسانی را با اصول مدرن حرفه ای همراه کند. مصباح زاده كه استاد حقوق جزاي دانشگاه تهران نيز بود در ابتدا فکر راه اندازی يک روزنامه حرفه ای آزاد و مستقل را با دربار در ميان گذاشت و برای تأسيس روزنامه ای که کيهان نام گرفت، از پشتيبانی و حمايت مالی دربار بهره مند شد. روزنامه‌اي كه بيش از شش دهه مستمر منتشر شده است و در هر دوره‌اي پيرو جناح تندروي طرفدار جناح راست بود چه در دوره پهلوي كه تريبون دربار بود و چه الان كه وضعيتش مشخص است.

مصطفي مصباح زاده در آستانه انقلاب به دليل هواداري و وابستگي به دربار پهلوی از ايران گريخت. اما او پايه روزنامه اي‌را گذاشته بود كه امسال در آستان شصت و ششمين سالگرد فعاليت خود است. این رکورد خوبي در تاریخ مطبوعات ايران است كه عمر برخي روزنامه هاي آن به يك شماره هم نمي رسه. خيلي از ما شايد علي‌رغم اين كه خط مشي كيهان و اطلاعات را نپسنديم اما در ته ضمير ناخودآگامان روزي دوست داشتيم در اين تاريخ زنده مطبوعات در ايران قلم بزنيم.

مصباح‌زاده هم به تاريخ پيوست در حالي كه شايد فردا روزنامه‌اي كه خودش سنگ بنايش را گذاشت سنگ گورش نباشد و فرزند 66 ساله اش خبر مرگش را منتشر نكنه. بالاخره دور گردون است و ........ اين هم از بازي‌هاي خنده دار تاريخه.

بگذريم اين رو نوشتم كه بگم امروز يك بار ديگه يك برگ از تاريخ ايران ورق خورد.

posted by farzane Ebrahimzade at 5:46 PM

|

<< Home