کوپه شماره ٧

Thursday, March 09, 2006

٨ مارس

هشتم مارس سال 1857 جمع عظيمي از زنان كارگر نساجي و پارچه بافي آمريكا در اعتراض به پايين بودن دستمزد و بالا بودن ساعت كار در نيويورك دست به اعتصاب زدند. اعتراضي كه با كشته و زخمي شدن جمعي از اين زنان همراه بود اما به نام زن در تاريخ ثبت شد.
تلاش براي احقاق حق و ايستادگي براي برابري ميان زن و مرد با آغاز عصر رنسانس در جهان شكل گرفت. اما با آغاز قرن هجدهم و موج تفكرات انقلابي زنان با شدت بيشتري يافت. درطي انقلاب فرانسه ، در پاریس زنان طي يك راهپمايي بطرف ورسای خواستار آزادي ، برابري ، برادري وحق راي براي زنان شدند. اما آن چه موجب شدت گرفتن اين موج شد مبارزات زنان نساجي آمريكا در اواخر قرن هجدهم بودتظاهرات و اعتراضات زنان كارگر نساجي عليه دستمزد هاي نابرابر، شرايط بد و غير قابل تحمل كار و ساعت كار طولاني بود.خواستهاي آنان عبارت بودند از: افزايش دستمزد ، كاهش ساعات كار به ١٠ ساعت در روز، حق تشكيل اتحاديه هاي كارگري و كسب حق راي. اين مبارزات بسرعت همه گير شد وچهره درخشاني به حق طلبي و آزاديخواهي زنان كارگربخشيد
در ٢٨ فوريه سال ١٩٠٩ ، طبق بيانيه حزب سوسياليست در آمريكا نخستين روز جهاني زن برگزار شد .در ماه اوت ١٩١٠ ، كنفرانسي از بين الملل سوسياليستي در شهر كپنهاك دانمارك تشكيل شد كه در آن نمايندگان اتحاديه هاي كارگري و احزاب سوسياليست شركت داشتند • يك روز قبل از اين تجمع ، يك كنفرانس جهاني زنان فراخوان داده شد ه بود كه بيش از ١٠٠ نفر از نمايندگان سازمانها و احزاب زنان از١٧ كشور دنيا در آن شركت كردند• کلیه اين ١٠٠ نماينده يا منتخب اتحاديه ها وسنديكاهاي كارگري و يا احزاب سياسي چپ وسوسياليست بودند• اين كنفرانس در ساختمان وسالن مخصوص تجمعات كارگري برگزار شد.
كلارازتكين يكي از رهبران شناخته شده حزب سوسياليست وقت آلمان بود كه اين مبارزات را هماهنگ مي كرد. زتكين در اين كنفرانس ،پشنهاد تعيين ٨ مارس روز جهاني زن رامطرح و قطعنامه اي را براي تصویب به كنفرانس ارائه داد.
در سال ١٩٢١كلارازتكين كه اين باريكي از رهبران انترناسيونال سوسياليست و در راس اين كنفرانس بود، ٨ مارس را بعنوان روز جهاني به اين كنفرانس جهاني پيشنهاد و آن را به تثبيت رسانيد• دلايل مختلفي كه بر مبناي آن ٨ مارس در اين كنفرانس انتخاب شد، اين دلايل بودند:
از آن تاريخ تاكنون، عليرغم موانع بيشماروعليرغم اينكه در تعدادي از كشورها حتي برگزاري اين روز ممنوع است ، زنان اين روز را به عنوان روز جهاني اعتراض به ستم به زن برگزار ميكنند. دركشور هاي مختلف، زنان بابرگزاري تظاهرات ، كنفرانس ، تجمعات و جشنها اين روز را گرامي ميدارند.

posted by farzane Ebrahimzade at 1:53 PM

|

<< Home