کوپه شماره ٧

Tuesday, February 14, 2006

عشق ورزيدن در روز عشق


گل‌هاي سرخ، عروسك‌هايي با قلب‌هاي سرخ، شكلات امروز شهر پر از عشق است. امروز روز والنتاين اما مي‌دانيد كه اين روز از كجا به نام روز عشق اطلاق شده است؟
سنت والنتاين يك كشيش مسيحي بوده كه در قرن سوم خدمت ميكرده است. زماني كه امپراطور كلاديوس دوم بر روم حكمراني مي‌كرده. كلاديوس دريافت كه مردان مجرد نسبت به مردان متاهل براي جنگ آماده‌ترند و سربازان بهتر، مبارزي هستند. پس رو ازدواج را براي مردان جوان غير قانوني و ممنوع اعلام كرد. ولنتاين كه اين حكم را ظالمانه دانست، از فرمان كلاديوس سرپيچي كرد و مخفيانه عشاق جوان را به عقد يكديگر در مي آورد. هنگامي كلاديوس متوجه اين اقدام شد حكم اعدام وي را صادر كرد.
ولنتاين نخستين فردي بود كه براي اولين بار نامه ولنتاين را نگاشت. وي هنگامي كه در زندان بسر بود عاشق دختر جواني شد كه دختر زندانبان وي بود. اين دختر جوان زماني كه ولنتاين در بازداشت بود به ملاقات وي مي آمد. در انتهاي اين نامه ولنتاين چنين نوشته بود: "از طرف ولنتاين تو." اين عبارت كماكان در نامه هاي روز ولنتاين استفاده ميشود.

* ولنتاين در روز 14 فوريه اعدام شد. در سال 269 پس از ميلاد. به گراميداشت وي كليسايي در سال 350 پس از ميلاد بنا گرديد كه پيكر او نيز در آنجا دفن شده است. در واقع روز ولنتاين سالروز مرگ و خاك سپاري ولنتاين ميباشد.

* پاپ اعظم GLASIUS فردي بود كه روز 14 فوريه را، در سال 498 پس از ميلاد، روز ولنتاين (ST. VALENTINE`S DAY) نام نهاد. در واقع وي اين روز را جايگزين آيين كفرآميز لوپركاليا كه مختص كافران بود كرد. وي در گلدانها عوض نام دختران اسامي مقدسين مسيحي را نهاد. و با اين كار به لوپركاليا تقدس بخشيد. در اين آيين مرد و زن هر دو يك نام قديس را از گلدان بيرون ميكشيدند كه ميبايست تا آخر سال خصوصيات اخلاقي آن قديس را الگو قرار داده و در خود متجلي مي ساختند.

روايت ديگري هم براي اين مراسم وجود دارد كه بر طبق آن در دوران كلاديوس مسيحيت به شدت سركوب مي‌شد. ولنتاين نه تنها كشيش و مبلغ مسيحيت بود بلكه رهبر جنبش زير زميني مسيحيان نيز بود. اغلب كشيش‌ها در اين دوران زنداني و سپس اعدام شدند. ولنتاين پس از به زندان افتادن دختر نابيناي زندانبان خود را شفا ميدهد. كلاديوس پس از اينكه از اين خبر مطلع و به خشم آمده و دستور ميدهد سر وي را از تنش جدا سازند.

روايت ديگر حاكي از آن است كه ولنتاين يك مسيحي بوده كه عاشق كودكان بود. اما از آنجايي كه وي از پرستش خدايان سر باز ميزده به زندان فرستاده ميشود. اما كودكان كه به وي علاقه مند بودند دلتنگ وي شده و براي وي پيامهاي مهر آميزي مينوشتند. اين كودكان نامه ها را از لابه لاي ميله هاي زندان به درون سلول ولنتاين مي انداختند. وي در سال 14 فوريه 269 پس از ميلاد اعدام شد.
كهن ترين نامه و شعر ولنتاين توسط چارلز، دوك اورلئان نگاشته شد. وي زماني كه در سال 1415 و در قرن شانزدهم در زندان برج لندن در اسارت بسر ميبرد اين نامه را براي همسر خود نوشت.
برخي هم روز ولنتاين را به باور مردمان انگليس و فرانسه قرون وسطي نسبت ميدهند. آنها اعتقاد داشتند كه پرندگان در روز 14 فوريه جفت خود را انتخاب ميكنند.

امروز به هر روايتي 14 فوريه را روز جشن ولنتاين است. روزي كه عشاق جوان و گاهي پير براي يك‌ديگر نامه مي‌نويسند و هديه به يك ديگر مي‌دهند. بالش‌هاي قلب، شكلات، رز سرخ، ... رسمي كه از چند سال پيش در ايران هم رواج پيدا كرده و مورد توجه همه بخصوص جوان‌ها قرار گرفته و از چند روز مانده به اين روز همه به دنبال خريد هديه هستند. اگر امروز هديه گرفتيد مباركتون باشه. همه روزتان پر از عشق و محبت. حتي اگر اين رسمي كهن اروپايي باشه و به ياد مرگ يك كشيش. هرروز روز عشق باشه.

posted by farzane Ebrahimzade at 10:30 AM

|

<< Home