کوپه شماره ٧

Saturday, January 14, 2006

شايد گلايه شايد دلتنگي

در دو سه سالي كه دارم در بخش‌ خبر به ويژه رشته‌هايي مانند عكاسي و تئاتر و ادبيات كار مي‌كنم يكي از دغدغه‌هاي كاريم به خيلي دلايل مسئله رعايت حقوق مادي و معنوي هنرمندان بوده است. اين را نه تنها در تهيه خبر و استنادات رعايت مي‌كنم كه درباره‌اش گزارش‌ها خبرهاي زيادي داشتم. يكي از دلايلش شايد اين باشد كه در رشته‌اي درس خواندم كه مستند بودن مهمترين ويژگيش است. اين مساله شايد توي حوزه خبري عكاسي يكي از مهمترين دغدغه‌هايي هميشگي بوده كه دنبال مي‌كردم و همچنان دنبال خواهم كرد. اولين جرقه‌اش از اتفاقي بود كه براي يكي از دوستاي عزيز عكاسم افتاد. البته اين ‌هايي كه گفتم وظيفه حرفه‌اي است و هيچ منتي نيست. اما من ناراحتم از اين كه اين همه ما براي هنرمندان حرص و جوش مي‌زنيم اما كسي به فكر حقوق مادي خبرنگاران بخصوص خبرنگاراني كه توي محيط اينترنت كار مي‌كنند نيست. توي اين مدت بارها خبرهايي از ما بدون ذكر منبع در مجلات و روزنامه‌هاي مختلف منتشر شده است. بارها اعتراض كرديم اما كسي توجهي نكرده است. اين مشكل من نيست مشكل همه خبرنگاران سايبره. حالا اين دو موضوع چه ربطي به هم داشت شايد به اين دليل باشد كه يكي از دوستان هنرمندي كه توي اين مدت يكي از مهمترين شاكيان اين موضوع حقوق مادي معنوي بود و از مدتي پيش مجله‌ اي را منتشر مي‌كند در يكي از آخرين شماره مجله‌اش يكي از مطالب اختصاصي را كه براي پيدا كردن منابع خبري و اطلاعاتيش چند روز وقتم صرف شد را در مجله منتشر كرده است بدون اين كه نه ذكري از نام من و حتي نام خبرگزاري ميراث بنويسد و حتي يك تغيير بدهد. اين مسئله تازگي ندارد و مختص مجله عكاسي خلاق نيست سال گذشته يكي از خبرنگاران روزنامه‌ايران يكي از مطالبي كه اتفاقا در روزنامه ايران نوشته بودم با ادبيات خودم در اين روزنامه منتشر كرد و به اعتراض‌هام هم جواب نداد. دلتنگي من اين است كه همه ما وقتي خودمان درگير اين مسائل مي‌شويم و اعتراض مي‌كنيم اما در مورد ديگران .... مرگ خوبه براي همسايه نمي‌دانم شايد آن قدر هم مهم نباشد. اما كاش كمي به كنار دستمان نگاه مي‌كرديم.

posted by farzane Ebrahimzade at 8:05 PM

|

<< Home