کوپه شماره ٧

Friday, December 23, 2005

يلداي چلچراغي

بعد از ظهر نه چندان سرد نخستين روز زمستان ؛ روز شبي كه بلندترين شب سال است بعد از مدت چند ماه سيد محمد خاتمي اين پس از چندين ماه بار ديگر آمده بود تتا در چله چلچراغ شركت كند. اما اين بار نه به عنوان يك مقام رسمي كه به عنوان يك شهروند ايراني اولين باري بود كه در مراسمي شركت مي‌كردم كه خاتمي بود و احتياج به گيت چك و كنترل قبل از مراسم نبود. مي توانستي به راحتي بي دغدغه با كمي پررويي بري جلو و از نزديك با او حرف بزني اين خيلي خوب بود. مي شد تو دو سه ساعتي كه توي اين مراسم بودي چشماتو ببندي و خيال كني همه چيز مثل قبل از خرداد 84 با همه شادي‌ها و دلهره‌هاش. مي شد لحظه‌اي اين جو دلتنگ اين روزها را فراموش كني. مي‌تونستي بار ديگه همراه همه يار دبستاني را بخواني و از ديدن عكس‌هاي حجت سپهوند كه ابراهيم رها براش زير نويسي كرده بود، بر يادمان روزنامه‌هاي جوانمرگمان بغض كني و به اندازه هشت سال گذشته توي دلت گريه كني. مي‌شد فكر كني كه مي توان از جبر تاريخي يك صد ساله گذشت. مي شد تا صبح براي روزنامه‌ها و دوستاني كه امروز نيستند و جبر هشت ساله از ما دورشان كرد گريه كرد.
برنامه با صداي آرام و متين كوروش تهامي شروع شد. بازيگري كه يادآور يك قهوه تلخ است و اين روزها چقدر جاي او شبنم طلوعي در تالارها تئاتر خالي است. بعد مجري هاي اصلي منصور ظابطيان و پگاه آهنگراني آمدند. اين شوخي‌هاي اين دو با بچه هاي چلچراغ و خاتمي يا به قول چلچراغي ها مردي با عباي شكلاتي خاتمي از زندگي اين روزهايش از شب‌هاي كوير و از فرزندانش از اين كه قرار بوده از آقاي ابطحي اينترنت را ياد بگيرد، از علاقه به فوتبال و ... گفت. آخرش هم باران كوثري نيايشش را خواند و فالله خير الحافظين را به رئيس جمهور سابق فوت كرد.
بچه‌ها در اين مراسم حرف‌هاي زيادي با او داشتند. نمايندگاني از جوانان ايران، از سراسر كشور و اقشار مختلف و جوانان اديان مختلف كه با زبور داوود، سروده‌هاي زردتشت و كلام مسيح آمده بودند، درباره او گفتند و هديه‌اي به او تقديم كردند. پرچم سه رنگ و پرافتخار ايران را كه پر از امضاهاي يادگاري بود، شش دختر و پسر با دسته گلي از نرگس شيراز در حالي كه سرود جاودانه «اي ايران » با صداي استاد غلامحسين بنان پخش مي‌شد با همصدايي جمع به خاتمي هديه كردند. خاتمي اين هديه را ارزش‌مندترين هديه‌اي كه دريافت كرده بود دانست. همچنين وبلاگ نويسان ايراني سايتي را با عنوان خاتمي آن لاين طراحي كرده بودند كه به وي تقديم كردند.
بعد از ظهر نه چندان سرد اولين روز زمستان 84 چند ساعت گذشته از طولاني‌ترين شب يلدا فرهنگسراي بهمن به همت بچه‌هاي چلچراغ و جوانان ايراني سيد محمد خاتمي شب خاطره يلدا ثبت شد.

posted by farzane Ebrahimzade at 6:28 PM

|

<< Home